Cursus: Help & Info Webex | Start

  • Algemene


    • ZO GEBRUIK JE WEBEX

      Hier vinden medewerkers, aios, externe docenten en anderen belangrijke informatie en handige tips rondom het gebruik van Webex bij de huisartsopleiding

       

    • Heb je een ELO-account dan is het raadzaam in te loggen; dan is extra informatie zichtbaar.

      Je hebt een bestaand vergadernummer nodig

       

    • Webex Meetings is een online vergaderplatform dat via UMC Utrecht aangeboden wordt. Het heeft meer functionaliteit dan GoToMeeting maar is ook complexer in het gebruik. Een pluspunt van Webex is de mogelijkheid om video te streamen en deze simultaan met deelnemers te bekijken.

      • Je hebt een UMC Utrecht Webex Meetings-account nodig. Deze vraag je zelf aan en je moet het ontvangen account per ommegaande bevestigen.
      • UMC Utrecht-medewerkers moeten Webex NIET in de UMC Utrecht-thuiswerkplek gebruiken maar op de "eigen" computer.
      • Iedereen kan deelnemen aan een meeting met de Webex desktop-app of de web-app ("join in browser"). Beide zijn goed. Gebruik de browser (Chrome!) als je geen software kunt installeren op de computer. Nota bene: UMC Utrecht computers hebben vaak de desktop-app al geïnstalleerd.

    • Onderwijs met Webex

      Wil je onderwijs geven met Webex dan moet je op dit moment ZELF een meeting inplannen en communiceren met de deelnemers. Er zijn (nog) geen kant-en-klare meeting rooms.

      Waarom Webex?
      • Videostreamen ingebouwd
      • Breakout rooms ingebouwd

      vergaderen met Webex

      Zie de Connect-site van UMC Utrecht voor de beste ondersteuning. 

      • Voor vergaderingen plannen en beheren begin je bij https://umcutrecht.webex.com
      • Je hoeft in tegenstelling tot zoals bij GoToMeeting geen meeting room te reserveren. Je plant vantevoren een vergadering in (de meeting krijgt een eigen URL), òf je maakt gebruik van je eigen "persoonlijke ruimte" die altijd bestaat (met een vaste URL). 
      • Voeg je deelnemers toe aan de meeting (dat hoeft niet per se) dan krijgen zij automatisch de meeting-gegevens toegezonden.
      • Als niet jijzelf maar iemand anders de meeting gaat starten, dan MOET je deze persoon als deelnemer opnemen: dat is dan een co-host. Hij/zij moet beschikken over een UMC Utrecht-account.
    • ONDERSTEUNING door UMC Utrecht

      Webex Meetings is een platform dat door UMC Utrecht wordt aangeboden. Hieronder vind je de belangrijkste documentatie. Voor ondersteuning bel je (088-75)58990.


    • VIDEO KIJKEN MET WEBEX

      Het mooie van Webex is dat je er zelf een video mee kunt "streamen". Je start de video op je eigen computer en deze kun je met iedere deelnemer dan simultaan kijken. 

      Zo werkt het:

      1. Zorg ervoor dat je de te delen video als bestand op je eigen computer hebt staan.
      2. Open deze video in een speler (zoals Windows Media Player, of VLC). Pauzeer hem mocht het afspelen meteen beginnen. 
      3. Afhankelijk van of je de web-app of desktop-app gebruikt: kies een van bovenstaande tabs voor verdere instructies.

      De web-app is goed geschikt om video's mee te delen. Kies onderin beeld "Delen" en volg onderstaande instructie:


      Selecteer nu het scherm waarop jouw video klaarstaat.

      Nota bene: zet bij het afspelen van de video de microfoon in Webex UIT, en vergeet hem niet weer AAN te zetten als je commentaar wilt geven op een fragment (als de video gepauzeerd is).

      De desktop-app is goed geschikt om video's mee te delen. Klik in het menu van de desktop-app op "Delen > Inhoud delen" en volg onderstaande stappen:


       

      Selecteer nu het scherm waarop jouw video klaarstaat.

      Nota bene: zet bij het afspelen van de video de microfoon in Webex UIT, en vergeet hem niet weer AAN te zetten als je commentaar wilt geven op een fragment (als de video gepauzeerd is).


      BREAKOUT ROOMS IN WEBEX

      Breakout rooms zitten standaard in Webex. Tijdens een online meeting kun je de deelnemers "opdelen" in enkele groepjes en onderling laten communiceren. De groepjes kun je zelf samenstellen maar het ook -ad random- aan Webex overlaten.

      Zo werkt het:

      1. Start de meeting op de gebruikelijke wijze.
      2. Afhankelijk van of de web-app of de desktop-app gebruikt: kies een van bovenstaande tabs voor verder instructies.

      Breakout rooms heten in Webex "deelsessies".


      In de web-app klik je onderin op de drie puntjes en schakel je de Deelsessies in. Volg verder deze instructies:









      In de desktop-app klik je in het menu op Deelsessie > Deelsessie inschakelen. Volg verder onderstaande instructies:








    • Voor GoToMeeting-gebruikers

      Als je reeds goed kunt redden met GoToMeeting dan is onderstaand overzicht handig om nog sneller Webex onder de knie te krijgen:

      actie   Webex  GoToMeeting
      Meeting plannen Je start op umcutrecht.webex.com Je reserveert een meeting room via ELO
      Breakout rooms Webex heeft zelf breakout rooms, "deelsessies" genoemd. Deze kun je aanzetten tijdens de meeting Op de groepspagina's en op de Online faciliteit-pagina staan Jitsi breakout rooms die je kunt gebruiken
      Anderen bureaublad laten delen (presenteren) Standaard kan elke deelnemer inhoud van zijn eigen computer delen Open de Deelnemers (People) tab, klik op de deelnemer en kies Make Presenter
      Meeting vergrendelen Als de meeting gestart is: klik bovenin op Vergadering, of onderin op de drie puntjes, en kies Vergadering vergrendelen. Van latere bezoeken krijg je bericht in het scherm Als de meeting gestart is:  klik linksboven op Lock. Van latere bezoeken krijg je bericht in het scherm
      Link naar deelnemers sturen In de meeting kun je kiezen Delen - Vergaderkoppeling kopiëren. Plak dan deze link in de mail die je zelf verstuurt
      Op de Online faciliteiten-pagina staan alle meeting rooms. Right-click op jouw meeting en kies "Linkadres kopiëren" of "Snelkoppeling kopiëren". Als de meeting al gestart is: klik bij People op Copy Meeting Link. Plak dan deze link in de mail die je zelf verstuurt
      Accounts, inloggen, beheer Elke gebruiker heeft een eigen persoonlijk account. Hij/zij moet alles zelf instellen, het kan niet centraal beheerd worden.
      We maken gebruik van algemene accounts. Deze worden centraal beheerd.