Cursus: Opleiders Scholingsdagen | Start

  • Algemene


    • OPLEIDERS SCHOLINGSDAGEN

      18-19-20 JUNI 2024

      OPLEIDERS

      SCHOLINGSDAGEN

      21-22-23 SEPTEMBER 2021

       


    • MODULE-PROGRAMMA

          

      DINSDAG-WOENSDAG GROEP

      DINSDAG 18 JUNI

      08.30  ontvangst met koffie/thee

      08.45  welkom door Roger Damoiseaux

      09.00 – 10.30  onderwijs

      10.30 – 11.00  koffie/thee pauze

      11.00 – 12.30  onderwijs

      12.30 – 13.30  lunch in restaurant

      13.30 – 15.00  onderwijs         

      15.00 – 15.30  koffie/thee pauze

      15.30 – 17.00  onderwijs

      17.15 – 18.00  borrel

      18.00 – 20.00  diner in restaurant

      WOENSDAG 19 JUNI

      08.30  ontbijt / kamers ontruimen

      09.00 – 11.00  onderwijs         

      11.00 – 11.30  koffie/thee pauze

      11.30 – 12.30  Plenair programma

      • 11.30 – 12.00:  volgt
      • 12.00 – 12.30:  volgt

      12.30 – 13.30 groepsfoto in de tuin en aansluitend lunch in restaurant

      13.30  einde programma

       


          

      WOENSDAG-DONDERDAG GROEP

      WOENSDAG 19 JUNI

      08.30  ontvangst met koffie/thee

      08.45  welkom door Roger Damoiseaux

      09.00 – 11.00  onderwijs         

      11.00 – 11.30  koffie/thee pauze

      11.30 – 12.30  Plenair programma

      • 11.30 – 12.00: volgt
      • 12.00 – 12.30: volgt

      12.30 – 13.30  Groepsfoto in de tuin en aansluitend lunch in restaurant

      13.30 – 15.00  onderwijs         

      15.00 – 15.30  koffie/thee pauze

      15.30 – 17.00  onderwijs

       17.15 – 18.00  borrel

       18.00 – 20.00  diner in restaurant

      DONDERDAG 20 JUNI

      08.30  ontbijt / kamers ontruimen

      09.00 – 10.30  onderwijs 

      10.30 – 11.00  koffie/thee pauze

      11.00 – 12.30  onderwijs

      12.30 – 13.30  lunch in restaurant en einde

        Ondersteuning

      Neem contact op met Hanneke Lankhof of Monique van der Linden als je vragen hebt. Belangrijk: het aanmelden en kiezen van een module kan alleen online gedaan worden.

      Mail naar: 

      • info-opleiders@umcutrecht.nl

      Op maandag, dinsdag en donderdag kun je ook bellen: 

      • Hanneke 06-31117884 of
      • Monique 06-31117888

       

       

    •  

       

       


      MODULE 1 - Leerprocessen in de opleidingspraktijk
      Deze module wordt dit jaar niet gegeven

      MODULE 2 - Arts-Patiënt Communicatie in de opleidingspraktijk
      WOensdag en Donderdag 19 en 2o juni

      Voor opleiders die module 1 hebben gevolgd

      Wat komt aan bod?

      Deze module is voor beginnende opleiders, die hun tweede aios hebben. In deze module staat arts-patiënt communicatie (APC) centraal. Hoe begeleid je je aios bij het leren van goede arts-patiënt communicatie? Wat is belangrijk in APC? En wat is systematisch werken in een consult?

      Voor het begeleiden van aios bij communicatie is bewustwording nodig van je eigen consultvoeringskwaliteiten en attitude ten aanzien van communicatietoetsing. En ook dat je je bewust wordt van afstemming met je aios als het om APC gaat.

      De opleider raakt bekend met verschillende manieren om je aios hierbij te begeleiden: hoe bekijk en bespreek je een consultvideo; hoe gebruik je educatief de MAAS 2.0; en wat is het communicatiewiel?

      Een consult gebeurt in een context. Daarbij komen ook verminderde gezondheidsvaardigheden en de invloed die dit op het consult heeft aan bod.


      MODULE 3 - Persoonsgericht opleiden
      woensdag en donderdag 19 en 20 juni

      Voor opleiders die module 1 en 2 hebben gevolgd

      Wat komt aan bod?

      We richten ons op onderwerpen die in het derdejaar aan bod komen. We vragen aan een aantal opleiders videomateriaal en casuïstiek over deze onderwerpen mee te nemen.

      • Chronisch zieken: Hoe begeleid je zelf jouw chronische patiënten? Hoe maak je de verbinding tussen de chronische patiënt en jouw aios? In hoeverre kan je eigen patiënten loslaten, en wat is daarvoor nodig?
      • Psychosociale consultvoering: Welke minimum vaardigheidseisen stel je aan jouw aios en hoe train je jouw aios hierin? Hoe houd je psychosociale begeleiding beperkt maar toch efficiënt? Welke patiënten komen niet in aanmerking voor psychosociale begeleiding?
      • Aanhoudend lichamelijke klachten (ALK): je krijgt uitleg over het onderwijs dat de aios krijgt over ALK. Door een betere aansluiting tussen de praktijk en de opleiding ben je in staat je aios daarin beter te begeleiden.
      • Persoonsgericht leergesprek: Welke randvoorwaarden en vaardigheden zijn nodig voor het voeren van een PGL? Wat zijn de verschillen met supervisie en therapie? Hoe vind je een goed evenwicht tussen diepgang en frisheid?
      • Omgaan met “moeilijke “ aios: Iedere opleider wordt wel eens geconfronteerd met een aios die (tijdelijk) lastig te begeleiden is. Die niet voldoende vooruitgang boekt in het leerproces en daarop ook niet aan te spreken is. We oefenen met verschillende benaderingswijzen van deze “moeilijke aios”.
      • Management: Hoe begeleid je een aios op systematische wijze in de ontwikkeling van managementvaardigheden, welke randvoorwaarden zijn daarvoor nodig?
      • We vragen aan een aantal opleiders videomateriaal en casuïstiek over deze onderwerpen mee te nemen.

      MODULE 4 - Coaching, de basisprincipes
      Woensdag en donderdag 19 en 20 juni

      Voor huisartsopleiders die module 1, 2 en 3 hebben gevolgd, en voor stage-opleiders en voor huisartsen die co-assistenten opleiden

      Wat komt aan bod?

      De klassieke manier van onderwijs geven begint bij de docent die vanuit zijn kennis en ervaring de student instrueert. Hij draagt zijn kennis en ervaring over, geeft de student opdrachten en geeft feedback over hoe deze de opdrachten heeft uitgevoerd en wat hij kan verbeteren.

      Coaching is een manier van onderwijs geven/ begeleiden die begint bij de student. De coach probeert het beste uit de student te halen door aan te sluiten bij de ervaring en kennis van de student, en stimuleert deze om zichzelf te sturen naar het doel dat ze samen tevoren hebben afgesproken. We gaan aan de slag hiermee:

      • De theorie over en de modellen van coaching.
      • Koppeling van de theorie aan de praktijk door rollenspellen, een praktijkopdracht en praten over ervaringen als opleider/coach.

      MODULE 5 - Kritisch dokteren
      Dinsdag 18 en woensdag 19 juni

      Voor gevorderde opleiders die kritisch willen blijven dokteren

      Wat komt aan bod?

      Kritisch dokteren is één van de speerpunten van de huisartsopleiding. Hierbij integreer je de eigen klinische expertise, de voorkeuren van de patiënt en de best beschikbare ‘evidence’. Dit is daarmee ook één van de benodigde competenties van jou als huisartsopleider.

      • Kennis uit wetenschappelijk onderzoek is terug te vinden in richtlijnen en standaarden. Maar de NHG-standaarden geven niet altijd voldoende informatie. Er zijn meer databases beschikbaar om snel bruikbare informatie te vinden; als opleiders heb je hiertoe toegang met je SOLIS-account.
      • Hoe komt een NHG-standaard tot stand?
      • Hoe kun je relevante vragen uit de klinische praktijk herformuleren tot zoekbare vragen en hoe zoek je vervolgens in Google, in richtlijnen, in reviews en andere ‘pre-appraised’ bronnen of in PubMed.
      • Een bruikbaar kader om onderzoek te kunnen begrijpen en beoordelen op relevantie en bewijskracht.

      Na deze module beschik je over nog een vaardigheid, voor de meesten buiten de gebaande paden: je bent (nog) vaardiger in het opzoeken van het antwoord op die moeilijke vraag van een patiënt. En je bent in staat om dit met je aios in de praktijk toe te passen.

      MODULE 7 - Huisarts en specialist: samenwerken, samen leren, samen opleiden
      Dinsdag 18 juni EN WOENSDAG 19 juni

      Voor opleiders uit de 1e en 2e lijn: huisartsen, SOG's, SEH-artsen, psychiaters, kinderartsen, geriaters kortom: alle medisch specialisten die aios huisartsgeneeskunde en/of specialistische geneeskunde opleiden!

      Wat komt aan bod?

      • Als opleider ben je een rolmodel voor aios. In hoeverre ben je dit bewust en weet welk gedrag welke invloed heeft?
      • Hoe stimuleer je de aios leerdoelen vanuit de ene stage plek vorm te geven in de andere stage plek, om zo meer uit de diverse stages te halen.
      • Hoe stimuleer en leer je de aios te zicht te krijgen op het perspectief en de mogelijkheden van de ander, kijken buiten de eigen praktijk.
      • Hoe leren we de aios gezamenlijk overleggen, informatie delen, verwijzen en terugverwijzen en realiseren wat een ander nodig heeft. Verstaan we elkaar?
      • Leren op de werkplek: wat zijn ieders mogelijkheden om dit te bevorderen: tijd om te reflecteren, leergesprekken, beoordelen, gebruik van bronnen.
      • Verdiepende thema’s over daar waar samenwerken noodzaak is: gezamenlijke zorg voor ouderen, spoedzorg in de huisartspraktijk vs de SEH en het leren van de aios hierbij; levenseinde geneeskunde: kijken in elkaars werkveld en wat de aios te leren heeft daarin.
      • Samenwerking huisarts - specialist: hoe gaan we met elkaar om als onze gezamenlijke patiëntenzorg en de verwachtingen van elkaar niet afgestemd zijn. Wat doen we zelf en hoe begeleiden we onze aios hierin?

       

      Docenten: Noor van Wissen, huisarts docent en Victor van Duuren, huisarts docent 

      MODULE 8 - Huisarts en specialist: Samen dokters van de toekomst opleiden, wat is nodig? Samenwerken en samen leren
      Woensdag 19 juni EN DONDERDAG 20 juni

      Voor opleiders uit de 1e en 2e lijn: huisartsen, SOG's, SEH-artsen, psychiaters, kinderartsen, geriaters kortom: alle medisch specialisten die aios huisartsgeneeskunde en/of specialistische geneeskunde opleiden

      Wat komt aan bod?

      Opleiden hoe kan het anders?  

      Wat vraagt deze tijd en de komende tijd van de aios en van ons als opleiders: in een tijd van schaarser wordende middelen:

        • krappe bemensing,
        • meer diverse betrokken
        • patiënten die enerzijds regie willen over de hun behandeling en anderzijds kwetsbaar zijn, hun wensen moeilijk kunnen uiten of minder gezondheidsvaardigheden hebben.
      • Waarin van ons en onze aios gevraagd wordt gezamenlijk de juiste zorg op de juiste plek te geven, aandacht  te hebben voor samen beslissen met de patiënten en preventie.
      • Hoe stimuleer en leer je de aios zicht te krijgen op het perspectief en de mogelijkheden van de anderen, kijken buiten de eigen praktijk.
      • Hoe leren we de aios gezamenlijk overleggen, informatie delen, verwijzen en terugverwijzen en realiseren wat  een ander nodig heeft. Verstaan we elkaar?
      • Leren op de werkplek: wat zijn ieders mogelijkheden om dit te bevorderen: tijd om te reflecteren,  leergesprekken, beoordelen, gebruik van bronnen. 
      • Samenwerking huisarts-specialist: hoe gaan we met elkaar om als onze gezamenlijke patiëntenzorg en de verwachtingen van elkaar niet afgestemd zijn. Wat doen we zelf en hoe begeleiden we onze aios hierin?
      • Hoe blijven we aandacht houden voor goede arbeidsomstandigheden en voorwaarden voor onze aios en onszelf, zodat we werken, leren en veranderen met plezier en het gevoel zelf aan het stuur te zitten.  

      Docenten: Loes Meijer, huisarts, werkzaam bij Huisartsopleiding, doet momenteel onderzoek naar Samenwerking in de Zorg, en nog een huisarts-docent 

      MODULE 9 - SAMENWERKEN HUISARTS EN APOTHEKER: Samenwerken, samen leren, samen opleiden
      Dinsdag 18 en woensdag 19 juni 2024

      Voor huisartsopleiders en openbaar apothekers die al dan niet opleider zijn. Het is mogelijk om dit onderwijs te volgen met de apotheker met wie je lokaal samenwerkt.

      Wat komt aan bod?

      Hoe kunnen we lokaal de samenwerking tussen huisarts en apotheker en hun aios stimuleren, om gezamenlijk de kwaliteit van de farmacotherapeutische zorg te verbeteren?

      • Inzicht krijgen in hoe de actuele samenwerking op lokaal niveau verloopt: delen van best practices en uitdagingen.
      • Wat leert de aios huisartsgeneeskunde over samenwerken met de openbaar apotheker en de aios openbare farmacie over samenwerken met de huisarts? Zoeken naar mogelijkheden om betrokken te zijn bij elkaars opleiding.
      • Gezamenlijk ontwikkelen van verbeterplannen op het gebied van samenwerking en farmacotherapie-optimalisatie met als focus hoe aios huisartsgeneeskunde en openbaar apothekers in opleiding te betrekken.
      • Inzicht krijgen in elkaars taken en verantwoordelijkheden o.a. rondom medicatiebeoordelingen en polyfarmacie: wie doet wat, hoe zorg je ervoor dat je elkaar goed kunt vinden en elkaars kennis en kunde optimaal kan benutten?
      • Opleiden van aios en apothekers in opleiding in het gezamenlijk uitvoeren van medicatiebeoordelingen: wat zit er in de huidige opleidingen, waar zitten de hiaten, wat hebben opleiders nodig om de aios hierin te ondersteunen?
      • Toekomstige manieren van geïntegreerde samenwerking: de apotheker als behandelaar in het eerstelijnsteam. Uitkomsten van het POINT onderzoek en stand van zaken rondom mogelijkheden en uitrol van dit interprofessionele samenwerkingsmodel met een apotheker die deels werkt in de huisartsenpraktijk.

      Docenten:

      Ankie Hazen, docent farmacotherapie en onderwijsontwikkelaar Huisartsopleiding, assistant professor Julius Centrum UMCU, Bart Biallosterski, huisartsdocent en Hilde Jelsma, openbaar apotheker specialist

       



      KEUZMODULE - CREATIEF SCHRIJVEN - Ontdek de stem in je pen
      WOENSdag 19 juni en DONDERDAG 20 juni

      Voor ervaren opleiders

      Wat komt aan bod?

      Als huisarts maak je veel mee, als opleider nog meer. Door creatief te schrijven kun je op een eenvoudige manier betekenis geven aan je ervaringen; om ze te verwerken, ervan te leren, ze eventueel te delen. Of gewoon vanwege het pure plezier van het scheppen. Maar schrijven kan je ook voor het blok zetten. Wat wil je nou eigenlijk zeggen? En zijn je teksten niet veel te saai en voorspelbaar?

      In deze workshop ontdek je dat je al kunt schrijven. Met speelse, inspirerende oefeningen wordt je verbeelding en je pen meteen in gang gezet. Je verkent je eigen stijl en nieuwe manieren om je te uiten in woorden, zinnen, verhalen en gedichten. Je bevrijdt je geest en opent je hart op papier, en leert hoe je teksten een skelet en spieren geeft.

      Deze workshop creatief schrijven is eigenlijk een vorm van improvisatietoneel. Samen ga je door het creatieve proces en zie je hoe iedereen op een eigen manier ‘op verhaal komt’. Gedeeld schrijfplezier is veel meer schrijfplezier!

      Docent Sonja van der Arend is oprichter van Schrijfclub Wageningen, ZinZin en Stichting Schrijfplezier. Ze is schrijfcoach voor volwassenen, jongeren en kinderen, voor je plezier en op je werk. In 2023 is zij afgestudeerd als docent creatief schrijven bij Dactylus.

      Enkele reacties van deelnemers aan eerdere schrijfworkshops:

      • “We kregen geweldige oefeningen, een goede sfeer, en duidelijke informatie die echt helpt bij het schrijven.”
      • “Sonja’s enthousiasme werkt aanstekelijk! Veel humor, lichtheid en interactie in de workshops.”

      KEUZEMODULE - UITDAGENDE opleidingssituaties
      dinsdag 18 juni en woensdag 19 juni

      Voor ervaren opleiders Opleiders, die in 2023 de keuzemodule "Lastige opleidingssituaties" hebben gevolgd, mogen zich niet aanmelden. Deze module heeft grotendeels dezelfde inhoud als die van vorig jaar.

      WAT KOMT AAN BOD?

      Zoals huisartsgeneeskunde een apart vak is, is opleiden dat ook. Het is een belangrijke en inspirerende taak. Heel vaak gaat opleiden gewoon ‘een beetje als vanzelf’. Toch kennen de meer ervaren opleiders ook situaties waarin opleiden alles behalve als vanzelf gaat.

      In deze module besteden we aandacht aan uitdagende opleidingssituaties. Denk bijvoorbeeld aan een traject dat moeizaam verloopt, omdat de aios minder goed functioneert; fysiek, psychisch of qua opleidbaarheid. Anderzijds kunnen er ook perikelen zijn die jou als opleider bezighouden waardoor je in je hoofd ‘bezet’ bent en je wellicht ook minder lekker in je opleidersrol functioneert. Of denk aan een kabbelend traject met een ogenschijnlijk ‘perfecte’ aios. Het gaat goed, maar je mist op de een of andere manier de ‘flow’. Een ‘uitdagend’ traject leidt vaak ook tot een intensievere afstemming met docenten en instituut, wat ook gecompliceerd kan zijn. Om op dit thema te verdiepen zal er tijdens één van de blokken in deze module ook een gesprek zijn met enkele MT leden van onze opleiding.

      Samenvattend bestaat de module uit oefeningen, discussies en reflectieopdrachten.

      Ben je dus een ervaren opleider, die verdieping zoekt op bovengenoemde onderwerpen en aan de slag wil met persoonlijke leerpunten, schrijf je dan snel in voor deze module!

      Docenten: Simone de Vocht, psycholoog docent en Lijan Mutsaers, psycholoog docent

       

       



      KEUZEMODULE - Acceptance & Commitment Therapy voor opleiders
      DINSdag 18 juni en WOENSDAG 19 juni

      Voor ervaren opleiders

      Wat komt aan bod?

      In deze keuzemodule krijg je tools om je aios te begeleiden op basis van de methodiek Acceptance & Commitment Therapy. Deze ACT is een ‘evidence-based’ methodiek en onderdeel van de derde generatie gedragstherapie waarbij acceptatie een grote rol speelt. Door toepassing van ACT leer je de aios accepteren wat niet veranderd kan worden en zich te committeren aan eigen waarden. Deze waarden maak je concreet door de aios belangrijke acties te laten formuleren en uitvoeren.

      Acceptatie wordt hierbij niet gezien als een ‘gelaten over je heen laten komen’. Ook hoef je niet ‘goed te vinden’ wat je is overkomen. Het gaat veel meer om de bereidheid te voelen wat dingen je doen en daar ruimte voor te maken; jezelf uitnodigen om te ervaren hoe dat voor je is en te stoppen met vechten tegen dat wat je niet kan veranderen. Je leert hoe je met compassie kunt omgaan met moeilijke gevoelens en hoe je wat afstand kunt nemen van lastige gedachten, vaak met speelse technieken. Binnen ACT valt er ook veel te lachen.

      In de module werken we ervaringsgericht, dat wil zeggen dat we veel praktische en interactieve oefeningen doen. Van jou als opleider vragen we dat je eigen voorbeelden (denken, voelen, doen) wil inbrengen, zodat je de kracht van de methodiek zelf kunt ervaren, en daarnaast een ‘echte’ coach voor de ander bent – dit maakt het oefenen waardevoller en oprechter dan wanneer we met casuïstiek zouden werken. Natuurlijk bepaal je zelf hoe intensief of diep je hierbij wil gaan. Je vergroot en verbreedt met deze praktische module je arsenaal aan coachingsmethodieken met één van de meest populaire richtingen in de hedendaagse psychologie: ACT.

      Na het afronden van deze module kun je de basisprincipes van ACT toepassen in je werk als opleider.

      Docenten zijn Alexander van Kleef, hoofdopleider van de ACT Coach opleiding van StressWise Academy en Imre Dietz, psycholoog-docent en freelance docent bij StressWise Academy. 

      Enkele reacties van opleiders, die deze module in 2023 volgden:

      ‘Door de praktische oefeningen zelf gedaan te hebben voel ik me bekwamer de ACT-methode toe te passen in de praktijk met aios en patiënten.’

      ‘Heel leerzaam en nieuw, inspirerend, ACT mag erin blijven!’

      ‘Ik was vooral nieuwsgierig naar wat het inhield maar het bleek nog veel interessanter dan ik had kunnen bevroeden.’

      ‘Mooie kennismaking met ACT: goede balans tussen informatief en zelf oefenen.’



      KEUZEMODULE - PALLIATIEVE ZORG
      DINSDAG 18 juni en WOENSdag 19 juni

      Voor ervaren opleiders

      Wat komt aan bod?

      In deze module staat de palliatieve zorg centraal en hoe je jouw aios hierbij betrekt.

      Het blijkt dat ook aios palliatieve zorg een belangrijk en waardevol deel van het werk vinden.

      De meeste opleiders vinden deze zorg zelf ook heel boeiend en geven deze niet gemakkelijk uit handen geven.

      -       De volgende aspecten komen aan de orde:

      -       Hoe deel je de zorg met je aios?

      -       Hoe ga je zelf en hoe gaat je aios om met beschikbaarheid en bereikbaarheid, binnen en vooral buiten   praktijktijden?

      -       Hoe betrek je je aios bij keuzes rond het levenseinde? Hoe ga je om met verschillen in normen en waarden?

      -       Kan je aios een rol spelen bij euthanasie?

      -       Wat is “palliatief redeneren” en hoe kun je dat gebruiken bij het begeleiden van je aios?

      -       Hoe voer je een leergesprek over een patiënt in de palliatieve fase met aandacht voor “de diepere lagen”?

      Docenten zijn Mariska Albracht, kaderhuisarts Palliatieve Zorg/huisartsdocent en Esther Schepper, kaderhuisarts Palliatieve Zorg/huisartsdocent.

       



      KEUZEMODULE - CAPITA SELECTA 1
      dinsdag 18 juni en woensdag 19 juni

      Voor ervaren opleiders

      Wat komt aan bod?

      Dinsdagochtend: Vaardigheden

      Als ervaren opleider zul je geen moeite hebben met chirurgische ingrepen, met injecties, of met het onderzoek van de knie, hopen we. Toch blijken deze vaardigheden nog regelmatig aarzelingen op te roepen, reden waarom huisartsen (en opleiders?) soms daarvoor doorverwijzen naar een specialist, of naar een collega-huisarts in de praktijk. En als je tijdens de opleiding je onvoldoende daarin hebt kunnen bekwamen, dan zal het ongetwijfeld ook in je huidige praktijk zijn weerslag hebben. De aios leren tijdens hun opleiding medisch technische vaardigheden voornamelijk aan in de opleidingspraktijk, maar hoe leer je je aios dit goed aan?

      In dit dagdeel gaan we samen met Suzanne Maas, huisarts, betrokken bij vaardighedenonderwijs in de opleiding en Hans van den Dool, huisarts-opleider en onderzoeker op het gebied van chirurgische ingrepen in de huisartspraktijk, interactief aan de slag met het scalpel, de spuit, de hechtdraad, de knie en nog veel meer, maar vooral hoe je dat leert aan je aios.

      Dinsdagmiddag: Duurzaamheid

      Ook de zorg draagt bij aan klimaatverandering en vervuiling van het milieu.7% van onze nationale CO2-voetprint wordt uitgestoten door de zorgsector. In het vernieuwde landelijk opleidingsplan is er aandacht voor duurzaamheid. In de praktijkvoering, in patiëntcontacten en in de leergesprekken zullen aios en opleider hiermee aan de gang moeten. Hoe bespreek je dit thema dit met je aios? En wat  bespreek je dan? In een dagdeel zullen Jessie Neffke en Willem van der Kraan, beiden huisarts en goed ingevoerd in deze materie, je meenemen in de wereld van duurzaamheid en wat dit  betekent voor het opleiderschap.

      Woensdagochtend: Dilemma’s in de opleiding

      Aios kijken steeds kritischer naar opleidingsplekken, hoe ver het naar de opleidingspraktijk rijden is, naar wat opleidingsplekken te bieden hebben. Een goede match maken, waar iedereen tevreden mee is, wordt moeilijker. Opleiders functioneren in het algemeen goed. Toch kan het wringen. Hoe gaan we als instituut daarmee om? En wat vinden jullie daar dan van? Opleiders ervaren dat de aios met name in het 3e jaar te weinig aanwezig is. En dat het moeilijk is om de 20 diensten per jaar die de aios moet doen zelf te begeleiden.

      In een interactieve sessie gaan jullie hierover in gesprek met leden van het MT, waaronder Arnoud Klein Ikkink, manager opleiders. Monique van der Linden, assistent manager opleiders, is daarbij eveneens aanwezig.



      KEUZEMODULE - capita selecta 2
      Woensdag 19 juni en donderdag 20 juni

      Voor ervaren opleiders

      Wat komt aan bod?

      Woensdagochtend: Dilemma’s in de opleiding

      Aios kijken steeds kritischer naar opleidingsplekken, hoe ver het naar de opleidingspraktijk rijden is, naar wat opleidingsplekken te bieden hebben. Een goede match maken, waar iedereen tevreden mee is, wordt moeilijker. Opleiders functioneren in het algemeen goed. Toch kan het wringen. Hoe gaan we als instituut daarmee om? En wat vinden jullie daar dan van?

      Opleiders ervaren dat de aios met name in het 3e jaar te weinig aanwezig is. En dat het moeilijk is om de 20 diensten per jaar die de aios moet doen zelf te begeleiden.

      In een interactieve sessie gaan jullie hierover in gesprek met leden van het MT, waaronder Arnoud Klein Ikkink, manager opleiders. Monique van der Linden, assistent manager opleiders, is daarbij eveneens aanwezig.

      Woensdagmiddag: 2 opleiders, 1 aios, hoe doe jij dat?

      Samen een aios opleiden. Mooi voor de aios want die ziet verschillende stijlen. In ons vak zijn er vele wegen die naar Rome leiden.

      Hoe geef jij het samen opleiden vorm: hoe stem je af met je co-opleider, doe je dat pro-actief, heb je een taakverdeling, hoe beoordeel je samen? Vaak  gaat het goed, maar het kan wringen, bijvoorbeeld wanneer je beiden een andere kijk hebt op de aios.

      Hoe reageer je als de aios ongemakkelijke zaken zegt over je co-opleider? Voer je wel eens gedrieën een leergesprek?

      Welke factoren dragen bij aan een succesvolle samenwerking tussen jullie als opleiders met betrekking tot het leerproces van de aios?

      Harriet Vreugdenhil, huisarts-docent en Arthur Renckens, huisarts-docent

      Donderdagochtend: Vroeger was alles beter, toch?

      Aios maken in de opleiding, als het goed is, een enorme ontwikkeling door. Daar moeten ze de ruimte voor krijgen, zowel binnen het instituut als bij de opleidingsplek. Het zelfsturend leren, waarbij de ontwikkelagenda van de aios zelf leidend is, kan op gespannen voet staan met wat de opleider vindt dat de aios moet kunnen/leren. Vanuit welk perspectief kijk jij als opleider naar je rol? Wringt dat soms in je opleidersrol?

      Net als gewone mensen hebben opleiders overtuigingen, je vindt ergens wat van. Een stellige overtuiging kan helpend zijn, maar je ook in de weg zitten, bijvoorbeeld als je ergens samen uit moet komen. Heeft een overtuiging of uitgesproken mening invloed op het beoordelen? Hoe gaat beoordelen je af?

      Lijan Mutsaers, pyscholoog-docent en Sara Smulders, huisarts-docent




       


       

    • PROJECTTEAM

      MONIQUE FILIPPO
      Eindverantwoordelijk voor inhoud en opzet
      Wietze Eizenga
      Eindverantwoordelijk voor inhoud en opzet
      Coördinator modules
      Foto
      Hanneke Lankhof
      Projectmedewerker, o.a. voor ondersteuning bij moduleprogramma en overzicht modules en opleidersl
      Monique van der Linden
      Projectmedewerker, o.a. voor ondersteuning bij sociale programma en afstemming met locatie Woudschoten

       

      MIEMKE RIJKSEN
      Projectmedewerker
      SARIE VAN HONK
      Projectmedewerker
      Jules Coenders
      Beleidsmedewerker
    • OPLEIDERSTEAM

      HUISARTS-OPLEIDERS
      Brenda Pekkeriet
      Peter van Liere
      Arnoud Klein Ikkink
      Mieke Wolfs
      HUISARTS-DOCENTEN
      Arthur Renckens
      Paulien Rietman
      Harriët Vreiugdenhil
      PSYCHOLOOG-DOCENTEN
      Simone de Vocht
      Lijan Mutsaers
      MANAGERS
      Miemke Rijksen
      manager opleiding jaar 2 en huisarts
      Wietze Eizenga
      manager opleiders en huisarts
      ONDERSTEUNING EN OVERIGE DEELNEMERS
      Hanneke Lankhof assistent
      Monique van der Linden assistent
      Sarie van Honk assistent
      Jules Coenders beleidsmedewerker

      Het opleidersteam:

      • buigt zich over de vragen: wat heeft een opleider nodig bij het goed begeleiden van een aios in zijn of haar leerproces? Wat is er nodig om ervaren huisartsen te betrekken als opleider bij het instituut? Wat is relevant bij het opleiden van de opleider?
      • benoemt belangrijke ontwikkelingen in het huisartsenvak (en in bredere zin het zorglandschap)
      • draagt bij aan het aandragen van relevante ontwikkelingen die van invloed zijn op het verder verbeteren van opleidersscholing en het opleiders-kwaliteitsbeleid
      • deelt aandachtspunten die impact kunnen hebben op het functioneringsbeleid van opleiders (zoals beschreven in ‘opleider in beeld’)
      • ondersteunt bij de uitvoering van actualisering van opleidersmodules
      • ondersteunt bij het coördineren van opleidersscholing.
      • werkt actief mee aan het verzorgen van een interessante opzet van het jaarlijkse scholingsprogramma voor opleiders ‘de tweedaagse’
      • adviseert het management team van de huisartsopleiding Utrecht over opleidersbeleid.
      Dit gebeurt met oog voor kwaliteit en aandacht voor vakkundigheid. De manager opleiders is eindverantwoordelijk.

    • Locatie

      Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum, Woudenbergseweg 54, 3707 HX Zeist   website