Verlenging

voor aios

Hieronder wordt in grote lijnen beschreven hoe een verlenging wordt ingericht. Vanzelfsprekend kan hier, indien nodig, van worden afgeweken en zal het verlengingstraject individueel en per situatie worden bepaald. 

Achtergrond

In het Lokaal Toetsplan Utrecht staat beschreven hoe de Huisartsopleiding Utrecht uitvoering geeft aan de verplichte landelijke regels voor toetsing en beoordeling zoals die zijn vastgelegd in het Kaderbesluit Huisartsgeneeskunde, het Landelijk Opleidingsplan en met name hoofdstuk 5 Protocol toetsing en beoordeling en het Landelijk Toetsplan. 

Definitie 

Onder verlenging wordt verstaan: extra opleidingsduur bovenop de gebruikelijke duur van de opleiding (156 weken, minus eventuele vrijstellingen). Een uitloop van de opleiding door compensatie van gemiste opleidingstijd door deeltijd, ziekte of onderbrekingen, wat kan leiden tot nadienen in het 3e jaar, wordt ook wel aangeduid als verlenging, maar wordt hier niet bedoeld. 

Besluit hoofd van de opleiding

Het hoofd van het opleidingsinstituut kan besluiten tot verlenging van de opleidingsduur indien sprake is van vertraging in de competentieontwikkeling van de aios. De opleiding mag met maximaal een half jaar, ofwel 26 opleidingsweken, worden verlengd.

Er zijn diverse redenen waarom de opleidingsperiode wordt verlengd: de gemene deler is dat er meer tijd nodig is voor de aios om het gevraagde competentieniveau te behalen of voor de opleider/opleiding om tot een beoordeling te komen. 

Dit kan puur onderwijskundig zijn na een ‘go-mits’ beoordeling of bij een onvoldoende stage in het 2e jaar. Een verlenging kan ook van toepassing zijn als na uitval wegens bv. ziekte of na een ontkoppeling de resterende stageduur onvoldoende is om voldoende zicht te krijgen op het leerproces. 

Procedure verlenging

De aios wordt door de docenten of de manager opleiding van het betreffende jaar geïnformeerd over een verlenging. De afspraken over de duur en leerdoelen worden vastgelegd in een voortgangsverslag en door de jaarassistent in het portfolio opgenomen.

Voor jaar 1 en 3 zoeken manager en assistent opleiders zo nodig een nieuwe opleider en wordt er een 1-op-1-matching georganiseerd. Zowel de aios als de opleider kunnen na het kennismakingsgesprek een uitspraak doen of ze de samenwerking aan willen gaan.
Voor jaar 2 plant de jaarassistent jaar 2 een nieuwe stage in.

De aios wordt in een nieuwe groep ingedeeld. De manager opleiding besluit in welke groep de aios wordt geplaatst. De aios wordt door de jaarassistent van het betreffende opleidingsjaar voorzien van de nodige informatie over de nieuwe groep. De nieuwe docenten zoeken contact voor een eerste kennismaking. 

In deze nieuwe situatie geeft de opleider na ongeveer 2,5 maand een voorlopig oordeel en in de laatste maand een definitief oordeel. De aios en de opleider schrijven ter voorbereiding, zoals gebruikelijk, van deze voortgangsgesprekken een verslag. Zowel de aios als de opleider beschrijven het leerproces in het algemeen en het leerproces op het gebied van geformuleerde ‘go, mits’ voorwaarden (of andere bevindingen die beschreven zijn in de voorgaande periode van de opleiding).

Einde van de verlenging

De manager opleiding en docenten bewaken of aan de leerdoelen wordt voldaan en dat dit in een voortgangsverslag onderbouwd wordt. Dit voortgangsverslag komt op de gebruikelijke wijze in het portfolio. 



Ingrid Vermeulen, beleidsmedewerker,
oktober 2021


Laatste wijziging: woensdag, 13 oktober 2021, 17:39