Geschillenprocedure

Conflicten
Bij enig conflict dat rechtstreeks te maken heeft met de opleiding wordt eerst door de direct betrokkenen (aios, opleider, stageopleider, stage-inrichting, groepsleiding) gepoogd het conflict tot oplossing te brengen. Indien de direct betrokkenen niet tot een voor alle betrokkenen aanvaardbare oplossing kunnen komen, wordt het conflict schriftelijk voorgelegd aan het hoofd van het opleidingsinstituut. Het hoofd doet na hoor en wederhoor een uitspraak.

Geschillenregeling
Indien één of meer van de betrokkenen zich niet kan verenigen met de uitspraak van het hoofd van het opleidingsinstituut kan een geschil aanhangig worden gemaakt. Daarbij is de geschillenregeling volgens de nieuwe Regeling Specialismen en Profielen Geneeskunst van toepassing die op 1 januari 2013 in werking is getreden. Indien er een breuk dreigt te ontstaan in het koppel opleider-aios treedt de ontkoppelingsprocedure in werking.

Procedure geschil
Niet eens met het besluit van het opleidingsinstituut? Je kunt tegen dit besluit een geschil aanhangig maken. In dat geval moet je het hoofd van de opleiding schriftelijk bericht sturen dat je het er niet mee eens bent. Het bericht moet binnen vier weken na de datum van het schriftelijke besluit zijn ontvangen door het hoofd van de opleiding. In het geschil moet dan eerst worden bemiddeld, om na te gaan of een (andere) oplossing mogelijk is. Hierbij maak je gebruik van een onafhankelijke mediator die staat op de lijst die het opleidingsinstituut beschikbaar heeft. Wanneer deze bemiddeling na uiterlijk zes weken niet tot een bevredigend resultaat leidt, kun je het geschil voorleggen aan de - eveneens onafhankelijke - Geschillencommissie van de KNMG. Gedetailleerde informatie hierover vind je op de KNMG website. Belangrijk is dat bij een geschil dit besluit in stand blijft, in ieder geval tot de bemiddeling is geslaagd of de Geschillencommissie een uitspraak heeft gedaan.

NB: in de regelgeving is opgenomen dat elk van de betrokken partijen het geschil onbemiddelbaar kan verklaren door middel van een schriftelijke mededeling aan de andere betrokken partij. Zodra het geschil schriftelijk onbemiddelbaar is verklaard, heeft de aios twee weken de tijd om het geschil bij de Geschillencommissie aanhangig te maken. Op de website van de KNMG worden de volgende voorbeelden van een onbemiddelbaar geschil gegeven:

  • de bemiddeling werkt toe naar de beëindiging van de opleiding waar de aios het niet mee eens is.
  • het geschil betreft de toepassing van regelgeving die op zich duidelijk is, maar waarmee de aios het niet eens is.

Vertrouwenspersoon
Binnen Huisartsopleiding Utrecht is een vertrouwenspersoon aangesteld, zowel voor de medewerkers als voor de aios en de opleiders. De vertrouwenspersoon kan geconsulteerd worden voor een klacht of grief over de opleiding of op verzoek van cliënt voor bemiddeling. Meer informatie hierover is te vinden op onze website onder het kopje Vertrouwenspersoon.

Laatste wijziging: maandag, 13 maart 2023, 10:55