Algemene
-
(STAGE)OPLEIDERS SCHOLINGSDAGEN
20-21-22 MEI 2025
OPLEIDERS
SCHOLINGSDAGEN
20-21-22 MEI 2025
-
MODULE-PROGRAMMA DINSDAG
DINSDAG 20 mei
08.30 ontvangst met koffie/thee
08.45 welkom
09.00 – 10.30 onderwijs
10.30 – 11.00 koffie/thee pauze
11.00 – 12.30 onderwijs|
12.30 – 13.30 lunch in restaurant
13.30 – 15.00 onderwijs
15.00 – 15.30 koffie/thee pauze
15.30 – 17.00 onderwijs
17.15 – 18.00 borrel|
18.00 – 20.00 diner in restaurantMODULE-PROGRAMMA WOENSDAG
WOENSDAG 21 mei
08.30 ontvangst met koffie/thee
08.45 welkom
09.00 – 10.30 onderwijs
10.30 – 11.00 koffie/thee pauze
11.00 – 12.30 Plenair programma- 11.00 – 11.45: spreker volgt
- 11.45 – 12.30: spreker volgt
12.30 – 13.30 Groepsfoto in de tuin en aansluitend lunch in restaurant
13.30 – 15.00 onderwijs
15.00 – 15.30 koffie/thee pauze
15.30 – 17.00 onderwijs
17.15 – 18.00 borrel
18.00 – 20.00 diner in restaurantOndersteuning
Neem contact op met Hanneke Lankhof of Monique van der Linden als je vragen hebt. Belangrijk: het aanmelden en kiezen van een module kan alleen online gedaan worden.
Mail naar:
- info-opleiders@umcutrecht.nl
Op maandag, dinsdag en donderdag kun je ook bellen:
- Hanneke 06-31117884 of
- Monique 06-31117888

-
MODULE 4 - Coaching, de basisprincipes
Woensdag 21 mei
Voor huisartsopleiders die module 1, 2 en 3 hebben gevolgd, en voor stage-opleidersDe klassieke manier van onderwijs geven begint bij de docent die vanuit zijn kennis en ervaring de student instrueert. Hij draagt zijn kennis en ervaring over, geeft de student opdrachten en geeft feedback over hoe deze de opdrachten heeft uitgevoerd en wat hij kan verbeteren.
Coaching is een manier van onderwijs geven/ begeleiden die begint bij de student. De coach probeert het beste uit de student te halen door aan te sluiten bij de ervaring en kennis van de student, en stimuleert deze om zichzelf te sturen naar het doel dat ze samen tevoren hebben afgesproken. We gaan aan de slag hiermee:
- De theorie over en de modellen van coaching.
- Koppeling van de theorie aan de praktijk door rollenspellen, een praktijkopdracht en praten over ervaringen als opleider/coach.
MODULE 7 - Huisarts en specialist: samenwerken, samen leren, samen opleiden
Dinsdag 20 meiVoor opleiders uit de 1e en 2e lijn: huisartsen, SOG's, SEH-artsen, psychiaters, kinderartsen, geriaters kortom: alle medisch specialisten die aios huisartsgeneeskunde en/of specialistische geneeskunde opleiden!
- Als opleider ben je een rolmodel voor aios. In hoeverre ben je dit bewust en weet welk gedrag welke invloed heeft?
- Hoe stimuleer je de aios leerdoelen vanuit de ene stage plek vorm te geven in de andere stage plek, om zo meer uit de diverse stages te halen.
- Hoe stimuleer en leer je de aios te zicht te krijgen op het perspectief en de mogelijkheden van de ander, kijken buiten de eigen praktijk.
- Hoe leren we de aios gezamenlijk overleggen, informatie delen, verwijzen en terugverwijzen en realiseren wat een ander nodig heeft. Verstaan we elkaar?
- Leren op de werkplek: wat zijn ieders mogelijkheden om dit te bevorderen: tijd om te reflecteren, leergesprekken, beoordelen, gebruik van bronnen.
- Verdiepende thema’s over daar waar samenwerken noodzaak is: gezamenlijke zorg voor ouderen, spoedzorg in de huisartspraktijk vs de SEH en het leren van de aios hierbij; levenseinde geneeskunde: kijken in elkaars werkveld en wat de aios te leren heeft daarin.
- Samenwerking huisarts - specialist: hoe gaan we met elkaar om als onze gezamenlijke patiëntenzorg en de verwachtingen van elkaar niet afgestemd zijn. Wat doen we zelf en hoe begeleiden we onze aios hierin?
Docenten: Noor van Wissen, huisartsdocent Huisartsopleiding en Victor van Duuren, huisartsdocent Huisartsopleiding
MODULE 8 - Huisarts en specialist: Samen dokters van de toekomst opleiden, wat is nodig? Samenwerken en samen leren
dinsdag 20 meiVoor opleiders uit de 1e en 2e lijn: huisartsen, SOG's, SEH-artsen, psychiaters, kinderartsen, geriaters kortom: alle medisch specialisten die aios huisartsgeneeskunde en/of specialistische geneeskunde opleiden
Opleiden hoe kan het anders?
Wat vraagt deze tijd en de komende tijd van de aios en van ons als opleiders: in een tijd van schaarser wordende middelen:
- krappe bemensing,
- meer diverse betrokken
- patiënten die enerzijds regie willen over de hun behandeling en anderzijds kwetsbaar zijn, hun wensen moeilijk kunnen uiten of minder gezondheidsvaardigheden hebben.
- Waarin van ons en onze aios gevraagd wordt gezamenlijk de juiste zorg op de juiste plek te geven, aandacht te hebben voor samen beslissen met de patiënten en preventie.
- Hoe stimuleer en leer je de aios zicht te krijgen op het perspectief en de mogelijkheden van de anderen, kijken buiten de eigen praktijk.
- Hoe leren we de aios gezamenlijk overleggen, informatie delen, verwijzen en terugverwijzen en realiseren wat een ander nodig heeft. Verstaan we elkaar?
- Leren op de werkplek: wat zijn ieders mogelijkheden om dit te bevorderen: tijd om te reflecteren, leergesprekken, beoordelen, gebruik van bronnen.
- Samenwerking huisarts-specialist: hoe gaan we met elkaar om als onze gezamenlijke patiëntenzorg en de verwachtingen van elkaar niet afgestemd zijn. Wat doen we zelf en hoe begeleiden we onze aios hierin?
- Hoe blijven we aandacht houden voor goede arbeidsomstandigheden en voorwaarden voor onze aios en onszelf, zodat we werken, leren en veranderen met plezier en het gevoel zelf aan het stuur te zitten.
Docenten: Paulien Rietman, huisartsdocent Huisartsopleiding en Sara Smulders, huisartsdocent Huisartsopleiding
-
PROJECTTEAM
MONIQUE FILIPPO
Eindverantwoordelijk voor inhoud en opzetARNOUD KLEIN IKKINK
Eindverantwoordelijk voor inhoud en opzet
Coördinator modules
HANNEKE LANKHOF
Projectmedewerker, o.a. voor ondersteuning bij moduleprogramma en overzicht modules en opleidersl
MONIQUE VAN DER LINDen
Projectmedewerker, o.a. voor ondersteuning bij sociale programma en afstemming met locatie Woudschoten
MIEMKE RIJKSEN
Projectmedewerker
SARIE VAN HONK
Projectmedewerker
-
OPLEIDERSTEAM
HUISARTS-OPLEIDERS
Brenda Pekkeriet
Peter van Liere
Mieke WolfsHUISARTS-DOCENTEN
Arthur Renckens
Harriët VreiugdenhilPSYCHOLOOG-DOCENTEN
Lijan Mutsaers
Bettine SchreudersMANAGERS
Miemke Rijksen
manager opleiding jaar 2 en huisarts
Arnoud Klein Ikkink
manager opleiders en huisartsONDERSTEUNING EN OVERIGE DEELNEMERS
Hanneke Lankhof assistent
Monique van der Linden assistent
Sarie van Honk assistent
Carolien Nusse en Nathalie BossonHet opleidersteam:
- buigt zich over de vragen: wat heeft een opleider nodig bij het goed begeleiden van een aios in zijn of haar leerproces? Wat is er nodig om ervaren huisartsen te betrekken als opleider bij het instituut? Wat is relevant bij het opleiden van de opleider?
- benoemt belangrijke ontwikkelingen in het huisartsenvak (en in bredere zin het zorglandschap)
- draagt bij aan het aandragen van relevante ontwikkelingen die van invloed zijn op het verder verbeteren van opleidersscholing en het opleiders-kwaliteitsbeleid
- deelt aandachtspunten die impact kunnen hebben op het functioneringsbeleid van opleiders (zoals beschreven in ‘opleider in beeld’)
- ondersteunt bij de uitvoering van actualisering van opleidersmodules
- ondersteunt bij het coördineren van opleidersscholing.
- werkt actief mee aan het verzorgen van een interessante opzet van het jaarlijkse scholingsprogramma voor opleiders ‘de tweedaagse’
- adviseert het management team van de huisartsopleiding Utrecht over opleidersbeleid.
-