Cursus: Selectiedagen | Start

  • Algemene

    • SELECTIEDAGEN  

      Informatie over de selectiedagen van oktober 2022 voor alle assessoren van Huisartsopleiding Utrecht 

    • Welkom!

      Twee keer per jaar vinden er sollicitatiegesprekken voor nieuwe aios plaats. In verband met het corona-virus zullen deze ronde, net als de afgelopen twee rondes, alle sollicitatiegesprekken online plaatsvinden. Elke kandidaat heeft één STARR-gesprek van 60 minuten, met een commissie die bestaat uit drie assessoren: een opleider, een aios en een staflid van de Huisartsopleiding Utrecht. Jij bent ingedeeld in zo’n commissie.

      Omdat we in deze situatie werken binnen aangepaste kaders en online STARR-gesprekken voeren toch net een beetje anders dan anders is, volgt hieronder voor jou als assessor aanvullende informatie.

      Mochten er daarna toch nog vragen zijn dan kun je altijd terecht bij de organisatie van de selectiedagen:

      Nathalie Bosson: N.Bosson-2@umcutrecht.nl

      Ingrid Vermeulen: I.a.c.vermeulen-2@umcutrecht.nl

       

      Een goede selectiedag gewenst!

    • Informatie vooraf en AVG

      Inmiddels zijn de sollicitatiegegevens en een dagindeling/blokschema digitaal naar alle assessoren verzonden. In deze e-mail zat ook een beoordelingsformulier die je kunt printen (1 per gesprek) om te gebruiken voor je eigen aantekeningen tijdens het gesprek.
      Indien deze e-mails niet zijn aangekomen, kun je contact opnemen met de organisatie van de selectiedagen (zie e-mailgegevens hierboven).

      Whatsapp

      Op de ochtend van de selectiedag voegen we jullie mobiele telefoonnummers toe aan een Whatsapp-groep (bestaande uit de drie commissieleden, de host en iemand van de organisatie), die we alleen in nood gebruiken (bijv. bij last minute verhindering/ technische problemen). Indien jullie hier bezwaar tegen hebben, vernemen we dat alsnog graag. Na de selectiedag wordt de Whatsapp-groep uiteraard direct opgeheven. 

      AVG

      We vragen jullie vanuit AVG-oogpunt zorgvuldig en vertrouwelijk met de sollicitatiegegevens van kandidaten om te gaan. Het is erg belangrijk dat jullie de gegevens na de gesprekken deleten/verwijderen van je pc of uit je mailbox.

      Zo werkt de selectie en plaatsing: feiten en fabels

      Lees in deze overzichtelijke folder hoe de landelijke selectie en plaatsing in zijn werk gaat en krijg een uitleg van de meest voorkomende feiten en fabels.

    • De rol van de host

      Tijdens deze online selectiedagen zetten we een zogenaamde 'host' in ter ondersteuning. De host is degene die de kandidaat voorafgaand aan het gesprek in de meetingroom ontvangt, geluid en camera checkt, een ID-controle doet en de assessoren voorstelt bij de start van het gesprek. De host verlaat de meetingroom als het STARR-gesprek begint. Na het gesprek zal de host jullie scores voor de competenties verwerken en hij/ zij heeft een ondersteunende rol tijdens het beraad.

    • Planning selectiedag

      Start met een vooroverleg

      Voorafgaand aan de STARR-interviews is er een kort vooroverleg gepland. Hier sluiten de 3 assessoren en de beraadsvoorzitter aan. Er is ruimte om kort de aanpak van de online gesprekken te bespreken. Ook zal bij de start even iemand van de organisatie even aansluiten, om te kijken of er nog vragen zijn.

      Het STARR-interview

      We beginnen stipt op tijd met het STARR-interview. Voor het gesprek staat 60 minuten gereserveerd waarin de zes STARR-competenties uit worden gevraagd. Timemanagement is erg belangrijk: er is namelijk weinig ruimte voor uitloop!

      Na het STARR-interview, scores invoeren

      De kandidaat kan het gesprek verlaten, maar jullie mogen zelf in de meetingroom blijven. Zet je camera en geluid even uit, en vul individueel het (digitale) scoreformulier in met jullie scores per STARR-competentie en of de kandidaat voldoende scoort op informatieoverdracht, empathie en Nederlandse taal. Ook is er ruimte voor korte opmerkingen. De host stuurt je via de mail per kandidaat een scoreformulier toe op de ochtend van de selectiedag. Je kunt deze digitaal invullen en retour zenden aan de host. Hij/ zij zal de scores verwerken in het systeem. 

      Beraad

      Aan het einde van de dag is er een beraad met alle assessoren en de beraadsvoorzitter om, per kandidaat, een advies aan het hoofd van de opleiding te formuleren. De host deelt zijn/ haar scherm met een overzicht van jullie scores per kandidaat. Deze worden besproken. Neem eventuele aantekeningen mee naar dit beraad. 

    • WAT ALS...

      • ...je te laat bent voor het STARR-gesprek of je technische problemen hebt? meld dit direct via Whats-app aan de host; deze zal je vertellen hoe het verder gaat. In principe proberen we de technische problemen z.s.m. op te lossen en in noodgevallen kunnen we eventueel een reserve-assessor inzetten. Mocht dit niet lukken dan zal het (resterende deel van het) gesprek gestaakt worden en op een ander moment plaatsvinden. Een STARR-gesprek mag namelijk niet met een incomplete commissie worden gedaan. 

      • ...de verbinding met de meetingroom verdwijnt? Je kunt even afsluiten en nogmaals op de link in de e-mail klikken, je komt er dan vaak gewoon weer bij.

      • ...je in de meetingroom zit terwijl de kandidaat wordt welkom geheten door de host? Dit is geen probleem, mits je je camera en geluid uit zet zodat we je niet horen en zien. Het is wenselijk het gehele geluid van je computer even uit te zetten zodat je ons ook niet hoort. Bij de start van het STARR-gesprek kun je alles weer aanzetten zodat je kunt deelnemen aan het gesprek.

      • ...de kandidaat te laat is of niet is te verstaan door een slechte verbinding? Als blijkt dat hierdoor te weinig tijd over blijft om een goed beeld van de kandidaat te schetsen wordt het gesprek direct gestaakt en dit wordt meteen gemeld aan de host. De kandidaat is zelf verantwoordelijk voor op tijd zijn en een goed werkende internetverbinding. De host of iemand van de organisatie zal contact zoeken met de kandidaat om het vervolgtraject te bespreken. Er kunnen door commissieleden geen toezeggingen worden gedaan voor een herkansing van het gesprek; dit is namelijk niet met zekerheid te zeggen en gaat in overleg met Huisartsopleiding Nederland. 

    • TIPS

      • Een vaste internetverbinding (kabel) heeft de voorkeur boven een verbinding via wifi. 
      • Gebruik eventueel een "oortje" met microfoon voor een wederzijds goede verstaanbaarheid
      • Ga niet met je rug naar het raam of een felle lamp zitten (dat maakt een silhouet van je)
      • Onderin beeld kun je makkelijk microfoon en/of webcam tijdelijk aan/uit zetten
      • Als je met een browser online meet: gebruik Google Chrome of Microsoft Edge.
      • Zorg dat je een meetingroom volledig afsluit voordat je een andere betreedt. Het is niet mogelijk om in twee rooms tegelijk te zitten.

      • GoToMeeting

        In de bijlage en op deze pagina vind je meer informatie over GoToMeeting. Indien je nog nooit hiermee gewerkt hebt, vragen we je dit door te nemen en het systeem vooraf te testen zoals in de bijlage beschreven staat.

        Het is heel belangrijk dat elke assessor voor de STARR-interviews over een laptop/computer met camera en geluid en een goed werkende Wifi-verbinding beschikt. 

        We hebben gemerkt dat een vaste internetverbinding vele malen beter werkt dan een Wifi-verbinding. Deze laatste wil nog wel eens leiden tot haperingen en storingen in de verbinding, en soms zelfs tot het staken van het gesprek. Wij adviseren je dan ook om, indien mogelijk, voor de STARR-gesprekken gebruik te maken van vast internet (kabel).

        De juiste links voor de twee meetingrooms (voorbespreking en STARR-interviews) vind je hieronder. Je kunt klikken op de selectiedag waarop je bent ingedeeld en ziet je naam bij de juiste meetingroom staan.

        Let op: open deze links altijd in Chrome of Edge, en niet in Safari of Internet Explorer!

    • Open

      Sluit